Az anyagi kötőerők tudománya az ájurvéda „titkos”, ámde annál értékesebb kincse, a védikus filozófia alapvető ismeretanyaga.
Bár elsőre minden bizonnyal meglepőnek hangzik, hogy filozófiai tudásra lenne szükség az egészségmegőrzéshez, pláne a gyógyuláshoz/gyógyításhoz, ez az írás éppen erről fog szólni. Ha elgondolkozunk az ájurvéda azon alapvető állításán, hogy „a betegségek a tudat helytelen működésében vannak elvetve”, lehet, hogy hajlamosabbak leszünk megbarátkozni ezzel a gondo-lattal. A tudatunk minősége meghatározza a tetteinket, környezetünkhöz való kapcsolatunkat, ezek pedig természetesen szoro-san összefüggenek egészségi állapotunkkal.
A nyugati orvoslásban a pszichoszomatika törekszik a holisztikus szemléletre, vizsgálja a betegségek létrejöttében a pszichés és szociális hatásokat, de csak a betegségek egy szűk csoportjánál feltételezi a „lelki” (valójában mentális) eredetet. Az ájurvéda eredendően holisztikus szemléletével az egyénre, mint lelki (nem anyagi természetű) önvalóra tekint. Ez az önvaló ragyogja be tudatának sugaraival saját testét és környezetét. A védikus tudás úgy tartja, hogy az érzékszervekkel felfogható, látható és ta-pintható ún. „durva anyagi testen túl” létezik a három részből álló „finom fizikai, mentális” testünk, amely az elméből, az intelli-genciából és a hamis egóból áll. Ez a finom fizikai test nyilvánítja meg a pszichés működéseket, amelyeket érzékelhetünk.
Az elme az érzékszerveken keresztül kapcsolja össze az önvalót – más néven egyéni lelket – a külvilággal, és mint koordináló egység, egyben összehangolja az előbbiek működését. Fő funkciója a gondolkodás, érzés és akarat. Mérlegel és javasol az én számára.
Az intelligencia irányítja az elmét és az érzékeket. Funkciói a körülöttünk lévő dolgok és önvalónk észlelése, a kételkedés, a memória és az alvás.
A hamis ego az a téves önkép, amelyet a durva- és finomfizikai test torzítása hoz létre, a három anyagi kötőerő hatására. A hamis ego vakságot és zavarodottságot okoz, emiatt az élőlény különböző anyagi testekkel és életkörülményekkel azonosul, és létrejön a hamis önazonosítás.
Az ájurvéda ezen a szinten ismeri fel a betegségek gyökerét, és az anyagi kötőerők tudományának alkalmazása hatékony eszköze az egészségmegőrzésnek és gyógyításnak.
Mik is ezek az anyagi kötőerők?
Az ájurvéda hagyománya szerint az anyagi természetben az isteni eredetűnek tekintett kozmikus intelligencia három féle energiája működik, amiket találóan kötőerőknek (gunák) nevez, és megtanítja, hogyan viszonyuljuk hozzájuk. Ezek az erők – dinamikusan változva, egymást kiegészítve – átszövik az energiamezőt amelyben élünk, és természetesen erős hatással vannak ránk. Azért hívják őket kötőerőknek, mert a tudatot súlyosan befolyásolva az anyagi létezéshez kötik a nem anyagi természetű lelket. Attól függően, hogy melyik milyen arányban hat intelligenciánkra, különböző betegségek csíráját vetik el a finom fizikai testben, melyek nyugati szóhasználattal elme (tudati), vagy ennek folyományaként – testi szinten nyilvánulnak meg.
Ezek a kötőerők, név szerint a szattva (jóság), radzsasz (szenvedély) és tamasz (tudatlanság) az anyagi természet legfino-mabb tulajdonságai.
Ha a jóság kötőereje hat dominánsan a tudatra, elősegíti az egyszerű, szeretetteljes viselkedést, fejleszti az igazságosságot, a hűséget, az egyensúlyt és a stabilitást, a belső harmóniát. Elősegíti az önvalóról szóló valódi tudást Ez a tisztaság, a bölcsesség és a béke alapja. Alapvető jellemzői a tudás és a bölcsesség.
A szenvedély kötőereje aktív, ösztönző erő, amely túlsúlyba kerülve mindenhol változást eredményez. Ha túlsúlyba kerül, fáradhatatlan törekvés alakul ki, megbontja az egyensúlyt, aminek ragaszkodás, sóvárgás lesz az eredménye, míg rövid távon gyönyört okoz, hosszú távon fájdalmat, szenvedést hoz létre.
A tudatlanság kötőereje a tudatlanság, tompaság, sötétség, tétlenség minősége, amely hanyatlást, pusztulást okoz. Fásultsá-got, a tudatosság hiányát eredményezi.
E három kötőerő egybefonódik, és a legváltozatosabb módon kombinálódva hatnak egymásra és mindenre, amivel kapcso-latba kerülnek.
Az egészségmegőrzésre, egészségfejlesztésre, illetve gyógyulásra való képesség alapvetően függ attól, hogy a tudatot melyik kötőerő befolyásolja döntően.
A szattvikus természetű betegek együttműködőek, megfontoltak. Körültekintően, világosan mondják el tünetei-ket, betartják a kezelő orvos utasításait. Érdeklődnek az egészséges életmód iránt, eredményes erőfeszítéseket tesznek egészségmegőrzésük és gyógyulásuk érdekében. Felelősséget vállalnak saját egészségükért.
A szenvedély kötőerejében lévő betegek türelmetlenek, tüneteiket eltúlozzák. Túlzottan függnek az orvostól, de mivel bizal-matlanok, nem tartják be az utasításokat, különböző orvosok között rohangálnak, váltogatják a gyógymódokat, hátráltatva gyógyulásukat. Az egészségmegőrzéshez sincs kitartásuk.
A tamasz által uralt tudatú betegektől nehéz egyértelműen megtudni a panaszaikat. Nem képesek együttműködni a kezelés-ben, nehezen hajtják végre az utasításokat. Az egészségüket romboló életmódot folytatnak.
A fent leírtakból egyértelmű a kötő–erők egészségügyi jelentősége, de hogyan tudjuk befolyásolni a kötőerők hatását a tuda-tunkra? Az érzékszerveket és a testet a tudat kormányozza, és a tudat minősége határozza meg, hogy vajon az élet minőségének a fölemelkedése, vagy visszafejlődése érdekében használják-e őket. Nyilvánvalónak látszik, hogy a jóság kötőerejének a hatá-sát érdemes fejlesztenünk, de hogyan lehetséges ez? Az ájurvéda ebben a tekintetben is hasznos tanácsokkal szolgál.
A tudatlanság kötőerejére jellemző életmódi elemek – tétlenség, sértő viselkedés, fösvénység, képmutatás, csalás, erőszak, hamis remények, túl sok alvás – kerülése, tartózkodás a húsevéstől és minden, erőszak árán előállított ételtől, valamint az állott, romlott, ételektől, hosszan érlelt sajtoktól, erőszakos tejtermékektől – csökkenti annak befolyását a tudatra.
A szenvedély kötőerejét erősíti a vég nélküli vágyakozás és sóvárgás, a túl sok erőfeszítés az elérendő javakért és az érzék ki-elégítésért, a szenvedélyes, hangos beszéd, az állandó küzdelem az elsőbbségért, ezért ezeket érdemes tudatosan csökkenteni, kerülni. Érdemesebb nyugodtabb élettempóra törekedni, küzdő- és versenysportok helyett a természetjárást, úszást választani. Az ételek közül nem ajánlott a túl fűszeres ételek fogyasztása, az izgató élvezeti cikkek használata.
Ha a jóság kötőerejét támogató életmódi elemeket fejlesztjük magunkban tudatosan és következetesen, mint az őszinteség, kegyesség, korán kelés, alázatosság, elégedettség, az elme és az érzékek kontrollja, segítőkészség, önzetlenség, harmonikus lelki zene hallgatása, meditáció, vágy a lelki tudás fejlesztésére, a tudatunkat a jóság kötőereje fogja uralni. A leghatékonyabb segít-ség a jóság minőségében lévő, erőszakmentesen előállított ételek fogyasztása: zöldségek, gyümölcsök, gabona, olajos magvak. Az erőszakmentes tejtermék szintén nagyon kedvező, de ilyet a Krisna-völgyi Tehénvédelmi Központ kivételével gyakorlatilag nem lehet találni hazánkban. A tehénvédelem támogatása hatékony eszköz arra, hogy tudatunkat a jóság kötőereje uralja.
Az anyagi természet működése mindhárom kötőerő részvételével képzelhető csak el. A tudatlanság kötőereje által uralt tuda-tú beteg esetében célszerű először a szenvedély kötőerejét erősíteni, mert ez mozdítja ki a passzivitásból. Arra célszerű törekedni, hogy a jóság kötőerejét fejlesszük magunkban, hogy ez kontrollálja a másik kettőt.
Az ájurvédikus gyógyászatnak tehát sokkal magasztosabb célja van az egyes betegségek gyógyításánál.
A Bhagavad-gītā, minden idők legnagyszerűbb filozófiai műve, kimerítő tanítást ad az anyagi kötőerők természetéről. Keze-lési útmutatót ad hozzájuk, és megtanít, hogyan lehet az anyagi kötőerő fölé emelkedni.
„Ha a megtestesült lény képes túllépni az anyagi testtel kapcsolatban álló három kötőerőn, akkor megszabadulhat a szü-letéstől, a haláltól, az öregségtől és a velük járó fájdalmaktól, s még ebben az életében nektári élvezetben lehet része.”
A valódi egészség tehát az anyagi test okozta szenvedésektől való teljes megszabadulást jelenti, és ami az ősi szentírás, a Bhagavad-gītā útmutatásainak követése által érhető el.
Rādhā-priya Devī Dāsī
Forrás: Vissza Istenhez magazin